KP03-000263A-072840-edited.jpg

Den største kostnaden for vedlikehold av et bygg når det er satt i drift er vask og renhold. Heldigvis kan denne kostnaden reduseres med relativt enkle tiltak.

Når bygget er under oppføring

Er bygget under oppføring er det viktig at du velger riktige materialer og planløsninger, slik at du tilrettelegger for enklere rengjøring og reduserte livssykluskostnader.

Det er særlig viktig at alle overflater blir lette å rengjøre, men det er også viktig å tenke på at de skal være enhetlige. Ofte velger man forskjellige gulv i gang og i kontorlandskapet. Parkett og gulvbelegg er en vanlig kombinasjon. Hver for seg er de gode underlag, men forskjellige typer gulv kan kreve ulike rengjøringsmetoder, som igjen kan medføre et tidkrevende og kostbart renhold.

Innervegger i fibergips og eksponert betong gir glatte overflater som er enklere å holde rene. Pusset mur og tapet samler mer støv.

Difi har laget en film om dette. Du kan se den her.

Når bygget står ferdig

Står bygget ferdig, kan riktig valg av møbler bidra til reduserte renholdskostnader og bedre arbeidsmiljø. Her får du noen tips til hvordan du kan innrede kontorbygget ditt:

  • Velg stoler og sofaer med spalte mellom rygg og sete. Da unngår du at det samles for mye støv og smuss på steder det er vanskelig å tidkrevende å rengjøre
  • Husk at det er stor forskjell på møbler produsert for offentlige rom og møbler produsert for hjemmemarkedet. Møbler som rengjøres ofte, må tåle dette
  • Bruk oppheng av datamaskiner under kontorpultene forenkler rengjøringen av gulvene
  • Velg møbler med slette overflater uten for mye polstring og sømmer. Møbelrens er dyrere enn møbelvask
  • Vurder å bruke opphengsløsninger for stoler i kantiner hvor kravet til renhold er mer omfattende
  • Unngå typiske støvsamlere. Bruk lukkede reoler med dører, fremfor åpne hyller
  • Bruk kabelsamlere slik at ledninger ikke blir liggende på gulvet
  • Legg fram en matte som kan ristes eller vaskes rundt inngangspartiet. Da unngår du at skitt og småstein blir liggende igjen ved inngangen og ikke gjør skade på gulv

Les også: Sjekkliste for anskaffelse av nytt kontorinteriør

Ifølge Arbeidstilsynets publikasjon om klima og luftkvalitet på arbeidsplassen, oppholder vi oss innendørs omkring 90 % av døgnet. Enten hjemme eller på jobb, skole og institusjoner. Inneklimaet er ekstremt viktig for trivsel, helse og arbeidsmiljø. Da er det fint at god rengjøring dette i tillegg til lavere livssykluskostnader.

 SE ALLE VÅRE TJENESTER   eller bli kontaktet for  mer informasjon