Start det nye året med å ta vare på kroppen: 5 tips for en ergonomisk arbeidsplass

Når vi nå har sagt farvel til nok et år, henter mange av oss fram det årlige ritualet der gode intensjoner skal formuleres og høye ambisjoner skal etterleves. Vi befinner oss i nyttårsforsettenes tid, der vi er fast bestemt på å leve sunnere, trene mer og forbedre helsen vår. Men det er lettere sagt enn gjort. Derfor gir vi deg fem tips til hvordan du kan ta vare på kroppen din, ved å skape en ergonomisk arbeidsplass, slik at nyttårsforsettene dine varer ut hele året.

1. Bruk fleksible møbler og mobile løsninger

Vi er alle forskjellige og har alle ulike behov. Skal kontorinnredningen være egnet for dine individuelle behov, lønner det seg å investere i fleksible møbler og mobile løsninger som enkelt kan justeres og tilpasses de ulike oppgavene du skal løse igjennom en arbeidsdag. Skrivebord som kan justeres opp og ned for å variere mellom sittende og stående stilling, er et eksempel på et mobilt møbel som tilpasser seg til personen, arbeidsoppgavene og omgivelsene – og ikke motsatt.

Les også: 3 kjennetegn på en ergonomisk arbeidsplass

2. Reduser støynivået

Gjennomtenkt akustikk og et redusert støynivå er avgjørende for å skape en ergonomisk og sunn arbeidsplass. Selv om et typisk støynivå i kontorlokaler ikke er skadelig for hørselen, kan det ifølge arbeidsmiljømyndighetene påvirke hjerte- og karsystemet fordi det skaper stress, som igjen kan føre til økt blodtrykk og muskelspenninger.

Og mange befinner seg i risikosonen. I en undersøkelse utført av YouGov på vegne av Kinnarps Norge i 2016, svarte 47 prosent av norske kontoransatte at det er for mye støy på kontoret. 82 prosent av disse svarte at de hver eneste dag blir forstyrret av kollegaer som snakker for høyt.  

Heldigvis er det ikke vanskelig å forbedre lydmiljøet på arbeidsplassen. I de fleste tilfeller kan gardiner og tekstilbaserte møbler absorbere og dempe lyden. Ikke minst finnes det mange flotte lydskjermer som også kan fungere som dekor.

Les også: Vet du hvor ødeleggende dårlig støydemping er for arbeidsmiljøet?

3. Sørg for gode lysforhold

Lys har enorm innvirkning på oss mennesker, og hvis vi skal kunne arbeide effektivt og behagelig, er lyskvaliteten på kontoret avgjørende. Med tanke på at vi i gjennomsnitt tilbringer 90 prosent av den våkne tiden innendørs, er det ikke overraskende at lys og belysning er så viktig for oss.  

Også lysforholdene kan forbedres med enkle tiltak. Skrivebordlamper med justerbar fargetemperatur, dimmefunksjon på lystaket og lyskilder som enkelt kan flyttes på er gode løsninger som gjør at du enkelt kan påvirke lyset på arbeidsområdet ditt.

Les også: Hvorfor du bør ha skrivebordslampe – selv i opplyste lokaler

4. Reis deg opp for helsens skyld

De fleste av oss sitter mye stille i løpet av dagen. På jobben, i bilen, ved spisebordet og foran TV-en. Det er anslått at voksne sitter om lag ni timer hver dag i løpet av 16 våkne timer. Tenk på hva det gjør med deg og helsen din. Hva kan du gjøre for å bli mer aktiv? Et stående skrivebord som kan heves og senkes etter behov, er en god start for å få et sunnere liv med mer bevegelse.

Les også: Ergonomisk arbeidsplass: Kroppen er vårt viktigste verktøy på jobb

5. Sitt, for all del, men ikke sitt stille

Et hev/senk-bord kan suppleres med en kontorstol som følger kroppens bevegelser, og som gir deg gode arbeidsstillinger og muligheten til å sitte på flere ulike måter.

Kontorstolen Capella er et godt alternativ. Den er designet for å holde kroppen din i bevegelse og fremmer en aktiv sittestilling ved hjelp av en mekanisme som gir velbalanserte mikrobevegelser i setet. Den har flere justeringsalternativer som hjelper deg til å finne den sittestillingen som passer best for deg og har en intuitiv betjening som gjør det mulig å justere stolen etter dine behov.

Les også: På jakt etter de beste kontorstolene? Tenk gjennom dette før du kjøper

Mental, fysisk og følelsesmessig velvære på arbeidsplassen

Målet er ikke å fylle kontorarealet med møbler, men med trivsel. Derfor mener vi at det beste er å basere innredningen på forutsetningene til hver enkelt medarbeider for å oppnå bedre helse på jobben. Det er tross alt like mange behov på arbeidsplassen som det er medarbeidere.

Vi har en hel bok som er utarbeidet for å hjelpe deg å skape en mest mulig ergonomisk arbeidsplass – for dine kolleger og for deg. «Ergonomics – The essentials» er full av interessante og verdifulle tips som kan hjelpe deg frem til en god helhetsergonomi på jobb.   

Last ned gratis e-bok: Ergonomics: The Essentials

Denne artikkelen ble første gang publisert 27.09.2017, og har siden blitt oppdatert og revidert.