Ergonomi_i_praksis.png Det sies at den beste treningen er den som blir noe av. Det samme gjelder for ergonomi. Forskning og teori er nødvendig for å utforme riktige produkter, men det handler vel så mye om det du faktisk gjør gjennom dagen. Stå oppreist, beveg deg når du sitter, ikke slurv med skjerminnstillinger og tastatur. Tenk på lys og lyd – både for deg og de rundt deg. Og, ikke minst, husk at kroppen din er skapt for bevegelse, belastning og variasjon.

Last ned vår gratis e-bok «Body Talk» for å lese mer om ergonomi i praksis, og hvordan du skaper en ergonomisk arbeidsplass. 

Her gir vi deg fem viktige tips som du kan fokusere på gjennom en arbeidsdag:

1. Stå opp for helsen din

De fleste sitter for mye stille for sitt eget beste. På jobb, i bil, på buss, ved spisebordet og foran TV-en. Det anslås at voksne sitter ni timer av døgnet i løpet av 16 våkne timer. Tenk etter hva det gjør med deg og din helse. Hva kan du gjøre for å bli mer aktiv? Et hev- og senkbart bord er en god begynnelse på et sunnere liv.

Les også: Kan vi redusere kostnader ved belastningsskader? 

2. Ta en aktiv pause

En kort pause. Å ta en pause er ikke det samme som passiv hvile. Tvert imot. Beveg deg. Lett muskelbelastning setter i gang en rekke positive prosesser. Ta en pause hver time – ikke for å slappe av, men for å være aktiv.

Les også: Gå ned i vekt med ergonomiske kontormøbler

3. Hold hodet høyt

Det er en utfordring at vi bruker så mye tid foran en skjerm. Skjermen i seg selv er ikke problemet, men det at vi har en tendens til å bøye oss «ned» i skjermen. Vi får en såkalt skjermnakke, som kan forårsake smerter i nakke og skulderparti, og føre til at vi blir trøtte og anspente. Det gjør en stor forskjell å løfte blikket og holde hodet høyere. 

Les også: Ergonomisk arbeidsplass: Kroppen er vårt viktigste verktøy på jobb

4. Sitt gjerne, men ikke stille

Endelig er det flott å ikke kunne sitte stille. Den beste måten å sitte på er å bevege seg når man sitter. Det finnes ikke bare én rett sittestilling, men et godt tips er å finne en kontorstol som følger kroppen din – og ikke motsatt.

Les også: Hva er ergonomi, og hvordan påvirker det valg av kontormøbler?  

5. Også alt det man ikke ser

Så er det de tingene som man ikke kan ta på, lyd og lys. Det påvirker oss også. Lyd og lys er subjektivt, men det handler mye om å planlegge arbeidsplassen ved hjelp av løsninger som lydabsorbenter, regulerbart lys og telefonrom. Og hva med ringelyden din?

Les også: Det beste kontorlyset tilpasser seg døgnrytmen din 

Du finner mye gode tips og inspirasjon i vår e-bok«Body Talk». Ønsker du å ta en titt? Last ned her.

Last ned gratis e-bok  om ergonomi, helse og velvære: